London calling

Hvert år får norske fotostudenter som studerer over hele Storbritannia muligheten til å vise seg frem på NorskArt i London.
- London er kjent for å ha et stort miljø for fotografi og kunst, og språket gjør det lett for norske studenter å finne seg til rette i undervisningen, sier Trine Stephensen, som studerer fotografi på andre året ved London College of Communication.

- Jeg hadde vurdert å ta fotoutdannelsen min i Norge, men jeg ville helst ha en bachelorgrad og så drømte jeg om å reise utenlands. Derfor falt valget naturlig på en skole her.

Hun presenterer et av sine prosjekter på årets NorskArt i London hvor rundt 30 norske foto-og kunststudenter deltar. Det er en årlig utstilling i regi av ANSA med støtte fra den norske ambassaden, hvor studentene får muligheten til å vise frem arbeidene sine på et sentralt galleri i den britiske metropolen.

Konseptuell tilnærming
- Jeg hadde hørt mye positivt om skolen før jeg søkte der. Mange fotografer som har studert på London College of Communication har senere slått igjennom. Den norske fotografen Jørn Tomter har blant annet gått her, forteller Stephensen.

25-åringen opplevde at undervisningsmetodene var helt annerledes enn det hun hadde forventet.

- Historien bak bildene er mye viktigere enn selve sluttresultatet. Skolen har en veldig konseptuell tilnærming til fotografi. Jeg trodde det skulle være mer fokus på det tekniske og at jeg rett og slett skulle lære å ta bilder. Men isteden har jeg lært mye om hvordan man utvikler ideer, sier hun.

Lærerne gir studentene stor frihet til å velge arbeidsmetoder og de bestemmer selv om de vil jobbe analogt eller digitalt.

- Jeg syns det er spennende at det er rom for så mye forskjellig. Noen av studentene jobber også med film eller installasjoner. Alt er lov.

Ord og bilder
På NorskArt stiller Trine Stephensen ut 30 små bilder som alle ledsages av et ord og en definisjon av ordet. Hun har kalt prosjektet "todays word tomorrows photo",

- Oppgaveteksten handlet om å gi kontrollen til publikum. Jeg løste det ved å lage en internetside, og i hele november fikk jeg folk til å sende meg et ord som jeg skulle fotografere innenfor mitt eget soverom. Jeg tok ett bilde hver dag og lastet det opp på internettsiden samme dag. På den måten kunne folk følge med på hva jeg gjorde.

Hennes store forbilde er den franske fotokunstneren Sophie Calle, men til dette prosjektet lot hun seg inspirere av den britiske fotografen Jason Evans.

- Han lager også mange internettprosjekter og jeg startet med å se på det han gjorde før jeg utviklet min egen idé. Deretter dro jeg til Wales hvor han bor for å intervjue ham. Det er slike ting vi lærer på skolen. De pusher oss på å gjøre grundig research og å bli bevisste på hva det er vi virkelig vil fortelle. Vi kan ikke bare ta et bilde. Det må alltid ligge en historie i bunn.

I motekulissene
På NorskArt-utstillingen møter vi også Anna Stokland som studerer fotografi ved Central Saint Martins College of Art and Design i London. Hun stiller ut en reportasjeserie som heter "Paris, London, New York".

- Jeg syns det er spennende å kombinere motefotografi og reportasjebilder. Jeg liker best å ta bilder som ikke er oppstilte, men som viser en spontan situasjon, som for eksempel her hvor modellene spiller playstation mens de venter på sin tur på catwalken, sier Stokland og peker på ett av bildene som henger på veggen i galleriet.

Under årets moteuker i Paris, London og New York jobbet den london-baserte tromsøværingen som assistent for den britiske motefotografen Jason Lloyd Evans, hvor hun også fikk muligheten til å ta egne bilder backstage.

- London er en perfekt by å bo i når man vil jobbe med fashion og fotografi. Milano er traust, New York er kommersielt og Paris er posh. Men London er utrolig spennende og miljøet er mer åpent. Det er masse interessante folk bare på gata og jeg bruker byen som inspirasjon til mine egne fotografier, sier hun.

Tøffe tak
Begge fotostudentene er enige om at arbeidsmengden er stor i London.

- Det er tøft fordi man hele tiden skal komme med nye ideer. På Saint Martins er det kreativitet som er viktigst og det er det som bedømmes. Man går ikke på foredrag og lærer hvordan ting fungerer, men man må komme inn og vise noe nytt som ingen andre har gjort før. Så vi ender opp med å gjøre ganske mye galskap, ler Anna Stokland.

På London College of Communication har studentene prosjekter i åtte uker om gangen hvor de jobber med å utvikle ideer til konseptet og å ta bilder.

- Vi har møte med veileidere hver uke og lærerne på skolen er utrolig dyktige. De guider oss igjennom arbeidsprosessen og gir oss tilbakemeldinger og tips. Men man må alltid vise at man jobber. Det er aldri noe hvile, sier Trine Stephensen.

Trine Stephensen -
Trine Stephensen
30 ord ble til 30 bilder tatt på Trine Stephensens soverom i løpet av én måned i prosjektet "todays word tomorrows photo"
Trine Stephensen -
Trine Stephensen
Thomas Olsen -
Thomas Olsen
Trine Stephensen fra Drammen opplevde at metodene på London College of Communication var annerledes enn hun hadde forventet. - Jeg trodde det skulle være mer fokus på det tekniske og at jeg rett og slett skulle lære å ta bilder. Men isteden har jeg lært mye om hvordan man utvikler ideer, kunne hun fortelle Foto.no unde råpningen av NorskArt 2010.
Thomas Olsen -
Thomas Olsen
De årlige NorskArt-utstillingene i London blir godt besøkt, og er et unik mulighet for norske foto- og kunststudenter i Storbritannia å få vist frem arbeidene sine. I år ble utstillingen holdt på Maverik Showroom i det populære galleristrøket Shoreditch i Øst-London.
Thomas Olsen -
Thomas Olsen
Anna Stokland fra Tromsø har hengt bak catwalken i London, New York og Paris. I helga viste motefotografen sine dokumentariske bilder i London.

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu