I år ble Market Nordens ledende messe for samtidskunst arrangert for sjette gang. Konstakademien i Stockholm var for anledningen fylt til randen av kunstinteresserte, kunstnere og gallerister. 39 gallerier fra Sverige, Danmark, Norge, Finland og Island deltok. Fra Norge var kun Galleri Erik Steen og Galleri Riis representert.
Majoriteten av arbeider som ble vist var malerier. Et lite antall skulpturelle arbeider var å se. Heller ikke mange fotografiske verk var representert, men de fotografiene som ble vist var til gjengjeld svært interessante. Jeg vil trekke frem de svenske kunstnerne Lovisa Ringborg og Miriam Bäckström, begge representert av Gallery Niklas Belenius, Stockholm. I tillegg presenterte Galleri Christian Larsen, Stockholm to spennende fotografer; duoen Cooper & Gorfer.
Lovisa Ringborgs (f. 1979) surrealistiske og nærmest barokke portretter av både mennesker og dyr skilte seg ut. Det samme gjorde Miriam Bäckströms (f. 1967) sirkulære portrettfotografier fra serien Negatives. På standen til Galleri Christian Larsen hang et portrett signert Cooper & Gorfer som består av den østerrikske Nina Gorfer (f. 1979) og svensk/amerikanske Sarah Cooper (f. 1974). Sammen har de startet et designstudio som på forskjellige måter kombinerer fotografi, grafisk design, kunst og arkitektur.
Felles for alle de nevnte kunstnerne er det tidløse fotografiske uttrykket. Alle portrettene refererer til den maleriske kunsthistorien i uttrykk og motiv noe som ikke gjør arbeidene mindre aktuelle som samtidsfotografi, men som er med på å forsterke det tidløse aspektet ved det fotografiske mediet.
Selv om det var helt klart størst satsning på maleriske verk, var det faktisk et filmatisk arbeid som fikk mest oppmerksomhet på årets Market. Til de andre galleristenes store irritasjon stimlet folk sammen foran en stand som viste filmen de aller fleste sannsynligvis allerede har sett traileren til, nemlig den prisvinnende Baby trashes bar in Las Palmas av Johannes Nyholm. Filmen, som poengterer likheten mellom babyer og fulle folk, er en hit i følge antall folk som har postet en link til traileren på Facebook-profilen sin. I dag har filmen 2 778 288 visninger på YouTube.
Populariteten og mengden av oppmerksomhet filmen Las Palmas har fått viser at kunstnere i dag ikke bør være så redde for å ha et snev av humor i arbeidene sine. Utvalget av fotografiske arbeider på årets Market fremmer nye tilnærminger til den klassiske portrettkunsten. Fotografer bør heller ikke motsette seg en referanse til det maleriske mediet. Samtidsfotografi må ikke på død og liv være forbundet med konseptuelle tilnærminger til billedkunst noe uttrykket i dag ofte gjør. Det er de nevnte kunstnerne gode eksempler på.
Hvis du er en av de få som ikke har sett filmen Las Palmas ennå, ta en titt på www.youtube.com/watch?v=cds7lSHawAw
For mer informasjon om de nevnte kunstnerne:
http://www.christianlarsen.se
http://www.nicklasbelenius.com
Majoriteten av arbeider som ble vist var malerier. Et lite antall skulpturelle arbeider var å se. Heller ikke mange fotografiske verk var representert, men de fotografiene som ble vist var til gjengjeld svært interessante. Jeg vil trekke frem de svenske kunstnerne Lovisa Ringborg og Miriam Bäckström, begge representert av Gallery Niklas Belenius, Stockholm. I tillegg presenterte Galleri Christian Larsen, Stockholm to spennende fotografer; duoen Cooper & Gorfer.
Lovisa Ringborgs (f. 1979) surrealistiske og nærmest barokke portretter av både mennesker og dyr skilte seg ut. Det samme gjorde Miriam Bäckströms (f. 1967) sirkulære portrettfotografier fra serien Negatives. På standen til Galleri Christian Larsen hang et portrett signert Cooper & Gorfer som består av den østerrikske Nina Gorfer (f. 1979) og svensk/amerikanske Sarah Cooper (f. 1974). Sammen har de startet et designstudio som på forskjellige måter kombinerer fotografi, grafisk design, kunst og arkitektur.
Felles for alle de nevnte kunstnerne er det tidløse fotografiske uttrykket. Alle portrettene refererer til den maleriske kunsthistorien i uttrykk og motiv noe som ikke gjør arbeidene mindre aktuelle som samtidsfotografi, men som er med på å forsterke det tidløse aspektet ved det fotografiske mediet.
Selv om det var helt klart størst satsning på maleriske verk, var det faktisk et filmatisk arbeid som fikk mest oppmerksomhet på årets Market. Til de andre galleristenes store irritasjon stimlet folk sammen foran en stand som viste filmen de aller fleste sannsynligvis allerede har sett traileren til, nemlig den prisvinnende Baby trashes bar in Las Palmas av Johannes Nyholm. Filmen, som poengterer likheten mellom babyer og fulle folk, er en hit i følge antall folk som har postet en link til traileren på Facebook-profilen sin. I dag har filmen 2 778 288 visninger på YouTube.
Populariteten og mengden av oppmerksomhet filmen Las Palmas har fått viser at kunstnere i dag ikke bør være så redde for å ha et snev av humor i arbeidene sine. Utvalget av fotografiske arbeider på årets Market fremmer nye tilnærminger til den klassiske portrettkunsten. Fotografer bør heller ikke motsette seg en referanse til det maleriske mediet. Samtidsfotografi må ikke på død og liv være forbundet med konseptuelle tilnærminger til billedkunst noe uttrykket i dag ofte gjør. Det er de nevnte kunstnerne gode eksempler på.
Hvis du er en av de få som ikke har sett filmen Las Palmas ennå, ta en titt på www.youtube.com/watch?v=cds7lSHawAw
For mer informasjon om de nevnte kunstnerne:
http://www.christianlarsen.se
http://www.nicklasbelenius.com
Knowing Vivienne
Cooper & Gorfer
Miriam Bäckström