Sony er annerledes
Runar Christiansen, ansvarlig for Sonys fotokanal i Norge, åpnet dagens lansering i Oslo med følgende friske uttalelse fra en av selskapets toppledere: "Anything you can imagine, you can make real," før han fortsetter med en beskrivelse av markedsfilosofien:
- Sony prøver seg på ganske mye, noe forsvinner ganske snart ut fra markedet, men noe blir værende. Hos Sony skjer det mye når det først skjer noe.
Det var nok særlig Sonys spesielle Translucent Mirror Technology som kom i 2010, Christiansen hadde i tankene.
De nye kameraene
A65 og A77 er de to nye digitalspeilrefleksene fra Sony i høst. A65 er "midrange," mens A77 er et "high end" som ligger på nivået før vi kommer opp på de helt profesjonelle fullformatkameraene. Christiansen betegnet selv A77 som et semiprofesjonelt produkt. Syvtallet har for Sony ofte vært en symbolsk markør for en toppmodell, og A77 er etterfølgeren for A700 som i skrivende stund er ute av produksjon.
- Vanvittig smekkert kamera, og dette er egentlig et smykke, mente Christiansen.
Etter å ha holdt kameraet i hendene og prøvd knapper og brytere kan vi vanskelig være uenige med ham i at A-77 er utført på en håndverksmessig god måte som gjør det godt å holde i, og at det tar seg bra ut. Om bildene står i stil, lover det bra.
I alle fall er A77 og A65 utstyrt med det aller siste i teknologi fra Sonys side. Christiansen avsluttet med å si at "Translucent Mirror Technology" etter hans mening bare gir fordeler.
Noen data
Her skal vi gjengi de mest interessante:
A77:
(De fremmøtte på pressekonferansen fikk ikke noe svar på om råfilene fra kameraet er 12- eller 14-bits).
Vi la merke til at begge disse Sony-kameraene er konstruert med elektronisk søker basert på OLED. OLED har fra starten hatt holdbarhetsutfordringer med en kortere levetid i forhold til LCD-teknologi, og vi spurte hva Sony har gjort med disse. Christiansen var ute av stand til å svare på stående fot, men lovet å bringe spørsmålet videre. Hvis OLED-konstruksjoner i dag har lavere holdbarhet enn LCD bør det problemet kunne løses, særlig ettersom krav til brukstid på data- TV- og multimediaskjermer vil drive frem behov for en lang levetid. At ny teknologi har barnesykdommer og viser områder med klare forbedringspotensialer, er å regne for normalt. I bruk viste den elektroniske søkeren seg god i forhold til andre elektroniske søkere, men den er likevel ikke på linje med en optisk søker basert på prismer. De elektroniske søkerne har i så måte et stykke igjen, og hvorvidt de noensinne helt vil erstatte optiske prismesøkere er et spørsmål for seg. Totalt sett mener vi at Sony A-77 så langt vi kunne bedømme er et godt og funksjonelt konstruert kamera. Ergonomisk er det uten tvil det beste hittil fra Sony uansett prisklasse. Både den gjennomførte tetningen mot støv og vann og lukkeren som er laget for å tåle 150 000 eksponeringer vitner om et produkt hvor det er lagt vekt på at dette skal være et seriøst verktøy.
A65, forskjeller fra A77:
A65 har egentlig ingen forgjenger, ettersom kameraet ligger over A55 og under A77 i spesifikasjoner. Samme brikke som sitter i A77. Noen viktige forskjeller er at huset har plastkonstruksjon, og at autofokusen baseres på 15 autofokussensorer hvorav tre er kryss-sensorer.
A77 vil komme i oktober. Kameraets pris vil være 10900 uten objektiv, 11900 med et 18-55 objektiv av "kit"-typen. Med 16-50mm 2.8: Kr 15300
A-65 vil også være i salg i oktober. Kameraet alene har anbefalt utsalgspris på 7700 kroner, med 18-55 vil A-65 koste 8700 i Norge.
Nye objektiver lanseres også med A-serien i høst:
- Fast 50mm 1.8
- Carl Zeiss 24mm 1.8
- DT 16-50mm F2.8 SSM zoomobjektiv
Av disse kan vi rimeligvis forvente at Carl Zeiss 24mm 1.8 blir et objektiv i det øvre prissegmentet.
NEX
Sony lanserte både NEX-7 og NEX-5N. Førstnevnte er det mest avanserte. Disse speilløse systemkameraene har fått mye oppmerksomhet og godt salg i Japan. De er laget for brukere som vil ha kameraet kompakt, men som likevel vil ha mange fotografiske muligheter. Videoopptak i 50bps og 25bps, selvfølgelig i full HD på 1920x1080. NEX-7 er et vesentlig raskere "hybrid"kamera enn hva som tidligere har vært mulig. Sony har kommet ned i 0.02 sekunds utløserforsinkelse, 10 bilder i sekundet. OLED-skjerm. Alle funksjoner som finnes i A-77 er grunnleggende sett også å finne i dette speilløse systemkameraet, og også her er bildebrikken den samme. Dermed burde kvaliteten bli høy forutsatt at optikken holder følge, det gjør den nok.
NEX hører til samme familie som speilreflekskameraene, og derfor fås det også adapter slik at en kan bruke Sonys speilrefleksobjektiver på NEX. Nå er fasedetekterende autofokus innebygget i denne adapteren, slik at hastigheten blir mye høyere enn med tidligere adapterløsninger.
For begge NEX-modellene gjelder at siden samme sensorstørrelse benyttes som i Sonys APS-C modeller, vil kvaliteten bli den samme som i speilrefleks. De har også mulighet til å sette på en elektronisk søker på toppen av kameraet, denne søkeren er basert på OLED.
Touch screeen for å gjøre det enkelt å bruke og raskt å lære.
Sitat fra Erik Skjerve, Key Account Manager:
"Litt av poenget med en NEX er at du skal bestemme dybdeskarpheten uten å vite hva en blender er. Det har jeg brukt mye som et eksempel på hva forskjellen er mellom en speilrefleks og en NEX."
Dette er selvsagt en produktfilosofi som er tilpasset fotografer som ikke er utpreget teknisk rettet, men disse produktene har likevel et tillitvekkende kvalitetspreg. Konstruksjonsmessig fikk vi et klart inntrykk av at NEX-modellene fra Sony fremsto som fine produkter, og de speilløse systemkameraene hvor kompakthet er prioritert er de som representerer det prinsipielt nye i kamerasystemer. For den som først prioriterer et lite systemkamera, er det naturlig å velge det virkelig kompakte når kompaktheten er et viktig kriterium. Dette konseptet er i det hele tatt noe nytt, som byr på en rekke gode egenskaper.
NEX-7 vil i Norge koste 10400 kroner med 18-55 objektiv.
NEX-5N med 18-55 er priset til 5900 kroner i Norge.
De vil være tilgjengelig i butikk i november måned.
Runar Christiansen, ansvarlig for Sonys fotokanal i Norge, åpnet dagens lansering i Oslo med følgende friske uttalelse fra en av selskapets toppledere: "Anything you can imagine, you can make real," før han fortsetter med en beskrivelse av markedsfilosofien:
- Sony prøver seg på ganske mye, noe forsvinner ganske snart ut fra markedet, men noe blir værende. Hos Sony skjer det mye når det først skjer noe.
Det var nok særlig Sonys spesielle Translucent Mirror Technology som kom i 2010, Christiansen hadde i tankene.
De nye kameraene
A65 og A77 er de to nye digitalspeilrefleksene fra Sony i høst. A65 er "midrange," mens A77 er et "high end" som ligger på nivået før vi kommer opp på de helt profesjonelle fullformatkameraene. Christiansen betegnet selv A77 som et semiprofesjonelt produkt. Syvtallet har for Sony ofte vært en symbolsk markør for en toppmodell, og A77 er etterfølgeren for A700 som i skrivende stund er ute av produksjon.
- Vanvittig smekkert kamera, og dette er egentlig et smykke, mente Christiansen.
Etter å ha holdt kameraet i hendene og prøvd knapper og brytere kan vi vanskelig være uenige med ham i at A-77 er utført på en håndverksmessig god måte som gjør det godt å holde i, og at det tar seg bra ut. Om bildene står i stil, lover det bra.
I alle fall er A77 og A65 utstyrt med det aller siste i teknologi fra Sonys side. Christiansen avsluttet med å si at "Translucent Mirror Technology" etter hans mening bare gir fordeler.
Noen data
Her skal vi gjengi de mest interessante:
A77:
- 12 bilder pr. sekund
- 19-punkts autofokus med 11 kryss-sensorer
- Brikken har 24.3 megapiksler
- ISO-område 100-16000. Kan utvides ned til ISO 50 og opp til ISO 25600.
- Full HD-filming i 1920x1080 og med 50bps eller 25bps ut
- Verdens raskeste kamera med 12 bilder pr. sekund
- Bufferstørrelse på 13 RAW eller 13 .jpg.
- Verdens første elektroniske gjennomsiktssøker som er basert på OLED. Denne søkeren er en XGA OLED med pikseltall på 2.359.296 piksler.
- Ny prosessor med forbedret støyfjerning og dataprosessering
- Korreksjon for vignettering og fortegning er innebygget i kameraet, og kan skrus av og på i kameraets meny etter fotografens ønske.
- Sony A-77 lager panoramabilder i 3D, og er først i verden med dette.
- Auto HDR. Mulighet for håndholdt bruk ved HDR-opptak.
- Nye bildeeffekter. Du kan lage smarte og kule bilder i kameraet.
- Innebygget GPS
- Dynamic Range Optimizer for å bevare både høylys og detaljer i skyggene ved "vanskelige" motiver med stort kontrastomfang
- A-77 har et magnesiumhus kombinert med O-ringer og pakninger på "alt." Værbestandig, ikke vanntett, er Sonys kommentar.
- Solid lukker testet til opp til 150 000 eksponeringer
(De fremmøtte på pressekonferansen fikk ikke noe svar på om råfilene fra kameraet er 12- eller 14-bits).
Vi la merke til at begge disse Sony-kameraene er konstruert med elektronisk søker basert på OLED. OLED har fra starten hatt holdbarhetsutfordringer med en kortere levetid i forhold til LCD-teknologi, og vi spurte hva Sony har gjort med disse. Christiansen var ute av stand til å svare på stående fot, men lovet å bringe spørsmålet videre. Hvis OLED-konstruksjoner i dag har lavere holdbarhet enn LCD bør det problemet kunne løses, særlig ettersom krav til brukstid på data- TV- og multimediaskjermer vil drive frem behov for en lang levetid. At ny teknologi har barnesykdommer og viser områder med klare forbedringspotensialer, er å regne for normalt. I bruk viste den elektroniske søkeren seg god i forhold til andre elektroniske søkere, men den er likevel ikke på linje med en optisk søker basert på prismer. De elektroniske søkerne har i så måte et stykke igjen, og hvorvidt de noensinne helt vil erstatte optiske prismesøkere er et spørsmål for seg. Totalt sett mener vi at Sony A-77 så langt vi kunne bedømme er et godt og funksjonelt konstruert kamera. Ergonomisk er det uten tvil det beste hittil fra Sony uansett prisklasse. Både den gjennomførte tetningen mot støv og vann og lukkeren som er laget for å tåle 150 000 eksponeringer vitner om et produkt hvor det er lagt vekt på at dette skal være et seriøst verktøy.
A65, forskjeller fra A77:
A65 har egentlig ingen forgjenger, ettersom kameraet ligger over A55 og under A77 i spesifikasjoner. Samme brikke som sitter i A77. Noen viktige forskjeller er at huset har plastkonstruksjon, og at autofokusen baseres på 15 autofokussensorer hvorav tre er kryss-sensorer.
A77 vil komme i oktober. Kameraets pris vil være 10900 uten objektiv, 11900 med et 18-55 objektiv av "kit"-typen. Med 16-50mm 2.8: Kr 15300
A-65 vil også være i salg i oktober. Kameraet alene har anbefalt utsalgspris på 7700 kroner, med 18-55 vil A-65 koste 8700 i Norge.
Nye objektiver lanseres også med A-serien i høst:
- Fast 50mm 1.8
- Carl Zeiss 24mm 1.8
- DT 16-50mm F2.8 SSM zoomobjektiv
Av disse kan vi rimeligvis forvente at Carl Zeiss 24mm 1.8 blir et objektiv i det øvre prissegmentet.
NEX
Sony lanserte både NEX-7 og NEX-5N. Førstnevnte er det mest avanserte. Disse speilløse systemkameraene har fått mye oppmerksomhet og godt salg i Japan. De er laget for brukere som vil ha kameraet kompakt, men som likevel vil ha mange fotografiske muligheter. Videoopptak i 50bps og 25bps, selvfølgelig i full HD på 1920x1080. NEX-7 er et vesentlig raskere "hybrid"kamera enn hva som tidligere har vært mulig. Sony har kommet ned i 0.02 sekunds utløserforsinkelse, 10 bilder i sekundet. OLED-skjerm. Alle funksjoner som finnes i A-77 er grunnleggende sett også å finne i dette speilløse systemkameraet, og også her er bildebrikken den samme. Dermed burde kvaliteten bli høy forutsatt at optikken holder følge, det gjør den nok.
NEX hører til samme familie som speilreflekskameraene, og derfor fås det også adapter slik at en kan bruke Sonys speilrefleksobjektiver på NEX. Nå er fasedetekterende autofokus innebygget i denne adapteren, slik at hastigheten blir mye høyere enn med tidligere adapterløsninger.
For begge NEX-modellene gjelder at siden samme sensorstørrelse benyttes som i Sonys APS-C modeller, vil kvaliteten bli den samme som i speilrefleks. De har også mulighet til å sette på en elektronisk søker på toppen av kameraet, denne søkeren er basert på OLED.
Touch screeen for å gjøre det enkelt å bruke og raskt å lære.
Sitat fra Erik Skjerve, Key Account Manager:
"Litt av poenget med en NEX er at du skal bestemme dybdeskarpheten uten å vite hva en blender er. Det har jeg brukt mye som et eksempel på hva forskjellen er mellom en speilrefleks og en NEX."
Dette er selvsagt en produktfilosofi som er tilpasset fotografer som ikke er utpreget teknisk rettet, men disse produktene har likevel et tillitvekkende kvalitetspreg. Konstruksjonsmessig fikk vi et klart inntrykk av at NEX-modellene fra Sony fremsto som fine produkter, og de speilløse systemkameraene hvor kompakthet er prioritert er de som representerer det prinsipielt nye i kamerasystemer. For den som først prioriterer et lite systemkamera, er det naturlig å velge det virkelig kompakte når kompaktheten er et viktig kriterium. Dette konseptet er i det hele tatt noe nytt, som byr på en rekke gode egenskaper.
NEX-7 vil i Norge koste 10400 kroner med 18-55 objektiv.
NEX-5N med 18-55 er priset til 5900 kroner i Norge.
De vil være tilgjengelig i butikk i november måned.
Sony A-77 påmontert et 300mm 2.8
Sony
NEX-7 er et kompakt systemalternativ
Sony