20. september åpnet en utstilling med Bob Dylans Asia-malerier på Gagosian Gallery i New York. De 18 maleriene ble presentert som en visuell dagbok med "førstehåndsinntrykk av mennesker, gatescener, arkitektur og landskap" fra musikerens reiser i Asia.
Det gikk imidlertid ikke lang tid før Dylan-fans begynte å stille spørsmål ved malerienes originalitet. Flere av bildene så nemlig ut til å være direkte kopier av fotografier.
Kopierte Cartier-Bresson
Diskusjonen startet på Dylan-forumet Expecting Rain (http://expectingrain.com/discussions/viewtopic.php?f=6&am...p;start=0) og fant snart veien til nyhetene. I en artikkel på nytimes.com og en artikkel på artinfo.com sammenlignes flere av Dylan-maleriene med fotografier. Blant annet sammenlignes to av Dylans malerier med et bilde Henri Cartier-Bresson tok i 1948, og et bilde Leon Busy tok i 1915. De to bildene ser ut til å være kopiert ned til minste detalj. Ett bilde, som har blitt brukt som en av fire forsider på katalogen og viser en hanekamp, er svært likt et av Magnum-fotograf Jacob Aue Sobols bilder fra Thailand. Seks av maleriene skal i tillegg være basert på eldre fotografier hentet fra Flickr-siden til Rob Oechsle, som går under brukernavnet Okinawa Soba.
Oechsle uttaler til britiske Independent at han ikke ble spurt om tillatelse til bruk av bildene. Bildene skal imidlertid være så gamle at de ikke er beskyttet av opphavsretten, men Oechsle mener det er vanlig høflighet at man krediterer opphavspersonen i tilfeller som dette.
- Hvorfor krediterte han ikke kilden? Det ville vært det høflige å gjøre: kreditere, takke og erkjenne hvor ideen kom fra. Hvis noen laget et album som kopierte Dylans musikk, ville han blitt sint. Dette er dobbeltmoralsk, sier Oechsle til Independent.
- En visuell refleksjon
Galleriet har i ettertid endret katalogteksten, og hevder ikke lenger at maleriene er førstehåndsinntrykk. Nå beskrives de som "en visuell refleksjon av hans reiser i Japan, Kina, Vietnam og Korea."
- Selv om komposisjonen til noen av Bob Dylans malerier er basert på en variasjon av kilder, inkludert historiske bilder, kommer malerienes friskhet fra fargene og teksturene i de hverdagslige scenene han observerte under sine reiser, uttaler galleriet i en erklæring, mens Dylan selv skal ha nektet å kommentere ryktene.
Gagosian Gallery har også tidligere vært involvert i opphavsrettslige tvister. Tidligere i år ble galleriet kjent skyldig i å ha stilt ut Richard Prince-bilder som inneholdt elementer fra Patrick Carious fotografier fra boken "Yes, Rasta". Elementene var brukt uten tillatelse og kreditering. Richard Prince har forøvrig skrevet forordet i katalogen til Bob Dylans utstilling.
Det gikk imidlertid ikke lang tid før Dylan-fans begynte å stille spørsmål ved malerienes originalitet. Flere av bildene så nemlig ut til å være direkte kopier av fotografier.
Kopierte Cartier-Bresson
Diskusjonen startet på Dylan-forumet Expecting Rain (http://expectingrain.com/discussions/viewtopic.php?f=6&am...p;start=0) og fant snart veien til nyhetene. I en artikkel på nytimes.com og en artikkel på artinfo.com sammenlignes flere av Dylan-maleriene med fotografier. Blant annet sammenlignes to av Dylans malerier med et bilde Henri Cartier-Bresson tok i 1948, og et bilde Leon Busy tok i 1915. De to bildene ser ut til å være kopiert ned til minste detalj. Ett bilde, som har blitt brukt som en av fire forsider på katalogen og viser en hanekamp, er svært likt et av Magnum-fotograf Jacob Aue Sobols bilder fra Thailand. Seks av maleriene skal i tillegg være basert på eldre fotografier hentet fra Flickr-siden til Rob Oechsle, som går under brukernavnet Okinawa Soba.
Oechsle uttaler til britiske Independent at han ikke ble spurt om tillatelse til bruk av bildene. Bildene skal imidlertid være så gamle at de ikke er beskyttet av opphavsretten, men Oechsle mener det er vanlig høflighet at man krediterer opphavspersonen i tilfeller som dette.
- Hvorfor krediterte han ikke kilden? Det ville vært det høflige å gjøre: kreditere, takke og erkjenne hvor ideen kom fra. Hvis noen laget et album som kopierte Dylans musikk, ville han blitt sint. Dette er dobbeltmoralsk, sier Oechsle til Independent.
- En visuell refleksjon
Galleriet har i ettertid endret katalogteksten, og hevder ikke lenger at maleriene er førstehåndsinntrykk. Nå beskrives de som "en visuell refleksjon av hans reiser i Japan, Kina, Vietnam og Korea."
- Selv om komposisjonen til noen av Bob Dylans malerier er basert på en variasjon av kilder, inkludert historiske bilder, kommer malerienes friskhet fra fargene og teksturene i de hverdagslige scenene han observerte under sine reiser, uttaler galleriet i en erklæring, mens Dylan selv skal ha nektet å kommentere ryktene.
Gagosian Gallery har også tidligere vært involvert i opphavsrettslige tvister. Tidligere i år ble galleriet kjent skyldig i å ha stilt ut Richard Prince-bilder som inneholdt elementer fra Patrick Carious fotografier fra boken "Yes, Rasta". Elementene var brukt uten tillatelse og kreditering. Richard Prince har forøvrig skrevet forordet i katalogen til Bob Dylans utstilling.
Alberto Cabello/Wikipedia
Faksimile artinfo.com