Den britiske reklame-vaktbikkja Advertising Standards Authority (ASA) har bannlyst et reklamebilde for Prada-eide Miu Miu fra å bli vist i Storbritannia, skriver The Guardian. Avgjørelsen skal ha kommet etter en klage fra et medlem av publikum, som mente at modellen i bildet virket trist og befant seg i farlige omgivelser. Dette kunne gi assosiasjoner til tenåringsselvmord, mente klageren.
Rettet mot voksne
Kampanjen er fotografert av den vekjente fotografen og filmskaperen Bruce Weber, med 14 år gamle Hailee Steinfeld, som ble Oscarnominert tidligere i år for sin innsats i filmen True Grit, som modell. I det bannlyste bildet er hun avbildet i 40-tallsinspirerte klær sittende på et jernbanespor. Hun gnir seg i øyet, i det som skal være et pausebilde fra et imaginært filmopptak.
- Kampanjen er basert på settet til en imaginær film. Bildene er av skuespillerinnen tatt mellom scener i filmen, mens hun venter på at den neste scenen skal begynne, uttaler Prada til ASA og legger til at Steinfeld "ikke gråt, ei heller ble hun bedt om å gråte".
Bildet skal være tatt på et nedlagt jernbanespor i et fremmed land. Prada mente at bildet tydelig viser at det ikke er noe tog i nærheten og at modellen lett kunne flytte på seg dersom noe skulle skje. Bildet skal i tillegg være del av en kampanje rettet mot voksne kvinner og ble vist i et "sofistikert moteblad med en hovedsaklig voksen leserskare."
- Uansvarlig
Vaktbikkja avviste koblingen mellom bildet og selvmord og slår fast at modellen ikke var i fare under opptaket.
- Vi antar at leserne av magasinet vil forstå at bildet er langt nok fjernet fra virkeligheten og at det representerte et oppstilt motebilde, uttaler ASA.
Allikevel ble det forbudt. ASA uttaler at bildet viser den unge modellen "i en potensielt farlig situasjon der hun sitter på et jernbanespor, vi konkluderte med at reklamen var uansvarlig."
Annonsen ble trykket i septemberutgaven av Tatler Magazine, men får nå ikke lov til å vises igjen i Storbritannia i sin nåværende form.
Tidligere i år har ASA blant annet bannlyst en reklame for rynkekrem fra L'oreal, fordi bildene virket for Photoshoppet, og en annonse for Marc Jacobs der 17 år gamle Dakota Fanning er avbildet med en stor parfymeflaske mellom bena.
Hele Miu Miu-kampanjen kan du se på www.miumiu.com
Rettet mot voksne
Kampanjen er fotografert av den vekjente fotografen og filmskaperen Bruce Weber, med 14 år gamle Hailee Steinfeld, som ble Oscarnominert tidligere i år for sin innsats i filmen True Grit, som modell. I det bannlyste bildet er hun avbildet i 40-tallsinspirerte klær sittende på et jernbanespor. Hun gnir seg i øyet, i det som skal være et pausebilde fra et imaginært filmopptak.
- Kampanjen er basert på settet til en imaginær film. Bildene er av skuespillerinnen tatt mellom scener i filmen, mens hun venter på at den neste scenen skal begynne, uttaler Prada til ASA og legger til at Steinfeld "ikke gråt, ei heller ble hun bedt om å gråte".
Bildet skal være tatt på et nedlagt jernbanespor i et fremmed land. Prada mente at bildet tydelig viser at det ikke er noe tog i nærheten og at modellen lett kunne flytte på seg dersom noe skulle skje. Bildet skal i tillegg være del av en kampanje rettet mot voksne kvinner og ble vist i et "sofistikert moteblad med en hovedsaklig voksen leserskare."
- Uansvarlig
Vaktbikkja avviste koblingen mellom bildet og selvmord og slår fast at modellen ikke var i fare under opptaket.
- Vi antar at leserne av magasinet vil forstå at bildet er langt nok fjernet fra virkeligheten og at det representerte et oppstilt motebilde, uttaler ASA.
Allikevel ble det forbudt. ASA uttaler at bildet viser den unge modellen "i en potensielt farlig situasjon der hun sitter på et jernbanespor, vi konkluderte med at reklamen var uansvarlig."
Annonsen ble trykket i septemberutgaven av Tatler Magazine, men får nå ikke lov til å vises igjen i Storbritannia i sin nåværende form.
Tidligere i år har ASA blant annet bannlyst en reklame for rynkekrem fra L'oreal, fordi bildene virket for Photoshoppet, og en annonse for Marc Jacobs der 17 år gamle Dakota Fanning er avbildet med en stor parfymeflaske mellom bena.
Hele Miu Miu-kampanjen kan du se på www.miumiu.com
Faksimile miumiu.com
Hadde kongen satt seg ned slik som denne jenta på sporet og fjernet noe rusk i øyet, ja da kunne det ha gått riktig galt.
Men jeg må si meg litt enig med Bakken fra Jernbaneverket. Tror egentlig den største faren er unge fotografer som vil finne kule locations. De har som regel ikke like stort apparat som reklamebyråene i bakhånd for å sørge for sikkerhet mm. og plutselig så kommer toget...huff da :-(
Påkjørsler i spor med tragisk utfall er i dag det største sikkerhetsproblemet på norsk jernbane. Jernbaneverket bruker årlig store summer til fysiske tiltak for å hindre slike ulykker, og driver aktiv holdningsarbeid for å holde mennesker vekk fra sporet. Slike bilder som vises her gir et helt feil signal. Vi som fotograferer bør være med å bidra på vår måte ved ikke å ta bilder av mennesker på jernbanespor. Bilder som alminneliggjøre atferd som kan føre til tragiske ulykker.
mvh Kjell Bakken, informasjonssjef i Jernbaneverket.
Men fra spøk til revolver så tror jeg mange bare rett og slett leter etter ting som kan være å anse som 'skadelig'
Finnes mye verre reklamer fra samme bransjen en dette som ingen reagerer på ser det ut til.