Foto.no har fylt 15 år!
Selve jubileumsdatoen tidligere i år ble forbigått i stillhet, men vi mener allikevel at landets eldste fotonettside fortjener en liten dose oppmerksomhet når den nå har levd såpass lenge.
Foto.nos historie begynner nemlig allerede i 1996, da nettsidens grunnleggere Fabian Falch-Larsen og CF Wesenberg møtes. De to ble kjent da de holdt til i hver sin etasje i Hausmansgate 6 i Oslo. Fabian jobbet med internettløsninger, og CF drev med foto.
- CF hadde kontor i etasjen under. En dag begynte vi å prate sammen, og det viste seg at han hadde lyst på internett og jeg syntes foto var kult. Så da borret vi hull i gulvet mellom oss, forteller Fabian.
- Så en dag hadde vi fest i lokalene. Vi begynte å diskutere muligheten for å starte en fotonettside, og tente på ideen begge to.
Fabians internettkunnskap og CFs tilknytning til fotomarkedet gjorde at de to var en god match for å drive en fotonettside.
Lang prosess
På den tiden eksisterte det kun 2500-3000 .no-domener, og det var betraktelig mer utfordrende å registrere et domene enn det er i dag. For å kunne eie et domene måtte man drive et selskap med samme navn.
- Jeg tror det ble sendt inn tre forslag før selskapet endelig ble godkjent. En kuriositet er at det er derfor selskapet ble hetende FOTOdotNO, fordi selskapet måtte ha samme navn som domenet, forteller David Bruun-Lie.
David ble involvert i foto.no året etter oppstarten. Da drev han det som var Norges største bruktmarked for fotoutstyr.
- Det begynte da jeg skulle selge et speilrefleks-kamera og henvendte meg til en fotobutikk. Der følte jeg at jeg ble helt loppa og tenkte at det må da finnes en bedre måte å gjøre dette på.
Han laget en internettløsning som lå på serverne til universitetet i Oslo, der folk kunne sende han en epost dersom de hadde noe å selge eller kjøpe. David la disse annonsene ut på nettsiden og kamerautstyr kunne skifte eier direkte, uten butikker som fordyrende mellomledd. En dag kom en epost fra CF om et tilbud om samarbeid, og året etter flyttet han bruktmarkedet over på foto.nos sider.
- En illusjon som alle kjøpte
På denne tiden var foto.no lite annet enn en enkel oppslagstavle med få funksjoner. Fabian innrømmer at de ikke hadde all verden å by på den første tiden. Allikevel ble siden godt mottatt.
- Ideen tente alle på, men den hadde ingen substans. Det var en illusjon vi solgte, som alle kjøpte.
Da David ble inolvert, fikk de en programmerer som begynte å utvikle siden videre. Flere funksjoner kom til. Først kom nyhetsløsningen, som i begynnelsen var laget for å være drevet mest mulig av brukerne.
- Så kom forumet, og det var jo skikkelig kult, for da kunne plutselig brukerne snakke med hverandre, forteller David.
Medlemskap ble tilgjengelig i 1999 og i 2000 kom bildekritikken. Det ble laget konkurranser, og nettsiden fikk en redaksjon. I 2007 fikk siden ny design, som har blitt lett oppdatert i 2011.
Hemmeligheten bak
Flere har vært involvert i foto.no siden starten, men i dag er det Fabian og David som driver nettsiden ved siden av full jobb. Den ikke-kommersielle linjen har vært viktig for de to, og på tross av flere tilbud gjennom årene, har de aldri latt seg kjøpe opp. I dag er foto.no et av få frittstående medier igjen i Norge.
- Det har ikke vært interessant for oss, det strider imot den ikke-kommersielle linjen vi driver. Foto.no er drevet etter dugnadsprinsippet, der alt av inntekter brukes til å videreutvikle siden, forteller Fabian.
De to har sett andre nettsider komme og gå i løpet av disse femten årene, men tror hemmeligheten bak foto.nos suksess er enkel.
- Ildsjeler, sier David.
- Det krever ganske mye tid å drive en nettside som det her. Det tar tid å lage tjenester, og det koster mye å programmere hvis du ikke kan gjøre det selv.
Fordi David kan programmere og Fabian kunne stille med servere og båndbredde, har de hele tiden vært i stand til å holde kostnadene nede.
Men ingenting hadde vært mulig uten brukerne. Flere av brukerne som er aktive i dag, har vært med siden starten.
- Vi har en fantastisk lojal brukermasse. Brukerne er primus motor, og det er i stor grad de som står for innholdet, sier Fabian.
Møter med brukerne har vært høydepunkter for begge i løpet av årene.
- Det er moro å møte de fysisk og få tilbakemelding på det vi gjør. Deltakelse på messer og de julebordene vi har hatt for brukerne har vært gode opplevelser.
Ser lyst på fremtiden
Foto.no begynte på mange måter som et hobbyprosjekt, men har vokst seg stadig større i løpet av årene. Fra den spede begynnelsen med bruktmarked og lite aktivitet, har foto.no i dag en redaksjon med både fast og løst tilknyttede frilansere ledet av redaktør Frank Hesjedal, Norges største bruktmarked for fotoutstyr, et levende forum og et aktivt bildegalleri. Det arrangeres i tillegg konkurranser og fototurer for medlemmer.
Når foto.no nå fyller femten, ser både David og Fabian lyst på nettsidens fremtid, og har flere ideer til og tanker om hvordan den bør utvikles videre. Hvordan foto.no skal utvikle seg i fremtiden, er imidlertid også opp til brukerne.
Brukernes innlegg i forumet, bilder i bildegalleriet og deltakelse på siden generelt har vært med å sette standarden for hva slags nettsted dette har vært så langt. På samme måte vil deres aktivitet være med å bestemme hva slags nettsted dette skal være i fremtiden.
I femten år har foto.no gledet, provosert, informert, irritert og inspirert flere hundre tusen fotointeresserte nordmenn. Med brukernes hjelp, håper vi på minst femten år til!
På bildene kan du se hvordan foto.no har utviklet seg siden starten og frem til i dag. Flere bilder er tilgjengelig på http://wayback.archive.org/web/*/http://foto.no
Selve jubileumsdatoen tidligere i år ble forbigått i stillhet, men vi mener allikevel at landets eldste fotonettside fortjener en liten dose oppmerksomhet når den nå har levd såpass lenge.
Foto.nos historie begynner nemlig allerede i 1996, da nettsidens grunnleggere Fabian Falch-Larsen og CF Wesenberg møtes. De to ble kjent da de holdt til i hver sin etasje i Hausmansgate 6 i Oslo. Fabian jobbet med internettløsninger, og CF drev med foto.
- CF hadde kontor i etasjen under. En dag begynte vi å prate sammen, og det viste seg at han hadde lyst på internett og jeg syntes foto var kult. Så da borret vi hull i gulvet mellom oss, forteller Fabian.
- Så en dag hadde vi fest i lokalene. Vi begynte å diskutere muligheten for å starte en fotonettside, og tente på ideen begge to.
Fabians internettkunnskap og CFs tilknytning til fotomarkedet gjorde at de to var en god match for å drive en fotonettside.
Lang prosess
På den tiden eksisterte det kun 2500-3000 .no-domener, og det var betraktelig mer utfordrende å registrere et domene enn det er i dag. For å kunne eie et domene måtte man drive et selskap med samme navn.
- Jeg tror det ble sendt inn tre forslag før selskapet endelig ble godkjent. En kuriositet er at det er derfor selskapet ble hetende FOTOdotNO, fordi selskapet måtte ha samme navn som domenet, forteller David Bruun-Lie.
David ble involvert i foto.no året etter oppstarten. Da drev han det som var Norges største bruktmarked for fotoutstyr.
- Det begynte da jeg skulle selge et speilrefleks-kamera og henvendte meg til en fotobutikk. Der følte jeg at jeg ble helt loppa og tenkte at det må da finnes en bedre måte å gjøre dette på.
Han laget en internettløsning som lå på serverne til universitetet i Oslo, der folk kunne sende han en epost dersom de hadde noe å selge eller kjøpe. David la disse annonsene ut på nettsiden og kamerautstyr kunne skifte eier direkte, uten butikker som fordyrende mellomledd. En dag kom en epost fra CF om et tilbud om samarbeid, og året etter flyttet han bruktmarkedet over på foto.nos sider.
- En illusjon som alle kjøpte
På denne tiden var foto.no lite annet enn en enkel oppslagstavle med få funksjoner. Fabian innrømmer at de ikke hadde all verden å by på den første tiden. Allikevel ble siden godt mottatt.
- Ideen tente alle på, men den hadde ingen substans. Det var en illusjon vi solgte, som alle kjøpte.
Da David ble inolvert, fikk de en programmerer som begynte å utvikle siden videre. Flere funksjoner kom til. Først kom nyhetsløsningen, som i begynnelsen var laget for å være drevet mest mulig av brukerne.
- Så kom forumet, og det var jo skikkelig kult, for da kunne plutselig brukerne snakke med hverandre, forteller David.
Medlemskap ble tilgjengelig i 1999 og i 2000 kom bildekritikken. Det ble laget konkurranser, og nettsiden fikk en redaksjon. I 2007 fikk siden ny design, som har blitt lett oppdatert i 2011.
Hemmeligheten bak
Flere har vært involvert i foto.no siden starten, men i dag er det Fabian og David som driver nettsiden ved siden av full jobb. Den ikke-kommersielle linjen har vært viktig for de to, og på tross av flere tilbud gjennom årene, har de aldri latt seg kjøpe opp. I dag er foto.no et av få frittstående medier igjen i Norge.
- Det har ikke vært interessant for oss, det strider imot den ikke-kommersielle linjen vi driver. Foto.no er drevet etter dugnadsprinsippet, der alt av inntekter brukes til å videreutvikle siden, forteller Fabian.
De to har sett andre nettsider komme og gå i løpet av disse femten årene, men tror hemmeligheten bak foto.nos suksess er enkel.
- Ildsjeler, sier David.
- Det krever ganske mye tid å drive en nettside som det her. Det tar tid å lage tjenester, og det koster mye å programmere hvis du ikke kan gjøre det selv.
Fordi David kan programmere og Fabian kunne stille med servere og båndbredde, har de hele tiden vært i stand til å holde kostnadene nede.
Men ingenting hadde vært mulig uten brukerne. Flere av brukerne som er aktive i dag, har vært med siden starten.
- Vi har en fantastisk lojal brukermasse. Brukerne er primus motor, og det er i stor grad de som står for innholdet, sier Fabian.
Møter med brukerne har vært høydepunkter for begge i løpet av årene.
- Det er moro å møte de fysisk og få tilbakemelding på det vi gjør. Deltakelse på messer og de julebordene vi har hatt for brukerne har vært gode opplevelser.
Ser lyst på fremtiden
Foto.no begynte på mange måter som et hobbyprosjekt, men har vokst seg stadig større i løpet av årene. Fra den spede begynnelsen med bruktmarked og lite aktivitet, har foto.no i dag en redaksjon med både fast og løst tilknyttede frilansere ledet av redaktør Frank Hesjedal, Norges største bruktmarked for fotoutstyr, et levende forum og et aktivt bildegalleri. Det arrangeres i tillegg konkurranser og fototurer for medlemmer.
Når foto.no nå fyller femten, ser både David og Fabian lyst på nettsidens fremtid, og har flere ideer til og tanker om hvordan den bør utvikles videre. Hvordan foto.no skal utvikle seg i fremtiden, er imidlertid også opp til brukerne.
Brukernes innlegg i forumet, bilder i bildegalleriet og deltakelse på siden generelt har vært med å sette standarden for hva slags nettsted dette har vært så langt. På samme måte vil deres aktivitet være med å bestemme hva slags nettsted dette skal være i fremtiden.
I femten år har foto.no gledet, provosert, informert, irritert og inspirert flere hundre tusen fotointeresserte nordmenn. Med brukernes hjelp, håper vi på minst femten år til!
På bildene kan du se hvordan foto.no har utviklet seg siden starten og frem til i dag. Flere bilder er tilgjengelig på http://wayback.archive.org/web/*/http://foto.no
Februar 1997
Oktober 1997
Juni 2000
Desember 2003
April 2006
Oktober 2010
Desember 2011
David Bruun-Lie
Fabian Falch-Larsen og David Bruun-Lie
Håper dere holder det gående lenge videre.
Gratulerer!!
Nå må dere minst holde på i 15 år til...