Bilder fra det fattige Amerika

Fattigdommen på den amerikanske landsbygda på 30-tallet ble grundig foto-dokumentert. Av 250.000 bilder er i dag flesteparten tilgjengelig på internett. Det er en utrolig historie om et svært spesielt fotoprosjekt og om flinke fotografer som på mange måter utfylte hverandre i stil og temperament.
De harde 30-åra var beintøff også i USA. Det var generelle nedgangstider. I tillegg hadde det vært lange perioder med tørke. Ikke minst var et stort antall småbønder og jordbruksarbeidere uten arbeid, penger og mat. Svært mange måtte ta det lille de hadde og begi seg ut på landeveien, ofte i et desperat forsøk på å finne noe å leve av.

New Deal
Det var flere årsaker til krisen i USA, og i et land uten sosiale sikkerhetsnett var resultatet dramatisk for mange. I et forsøk på å få det amerikanske samfunnet ut av fattigdom og arbeidsledighet, satte president Roosevelt i gang sin New Deal-plan. En liten, men viktig del av denne planen, ble etter hvert hetende Farm Security Administration, mer kjent som FSA. Blant annet skulle landbruksarbeidere få tilgang til ”marginaliserte jordbruksarealer”. Prosjektet var i startfasen svært omstridt, blant annet fordi noen mente det var lagt inn et for stort element av kollektivisering. Og det er et begrep som får amerikanere flest til å fryse på ryggen. Målsettingen ble senere endret i retning av blant annet småskalalån for å etablere egne farmer.

Opinionsdannende informasjon
Det ble vanskelig å få nok penger til FSA-programmet. For å få mer oppmerksomhet i opinionen rundt de enorme problemene som spesielt jordbruksarbeiderne hadde og de vilkårene de levde under, ble det opprettet en informasjonsavdeling i FSA. En fotointeressert økonom med navn Roy Stryker kom til å lede den fotografiske delen av dette. Stryker ansatte etter hvert flere dyktige fotografer. I perioden 1935 til 1944 dokumenterte disse og en stab journalister et hardt, til tider nådeløst, liv på den amerikanske landsbygda.

Fotografiske ikoner
Fotoprogrammet til FSA har fått mye oppmerksomhet, både den gang og ikke minst i våre dager. Noen av bildene har blitt ikoner. Blant disse finner vi, muligens øverst på lista, Dorothea Langes bilde av «The Migrant Mother»: Det er et utrolig sterkt bilde som lyser av fattigdommens bunnløse desperasjon.

De tre mest kjente fotografene var Dorothea Lange, Walker Evans og Gordon Parks. Det var stor forskjell på fotografene og deres tilnærming til de relativt løse rammene de hadde å jobbe under. Den fotografisk utdannede Dorothea Lange benyttet ofte storformatkamera og tok mye portretter, ofte med lav kameravinkel – en ikke ukjent måte å skape ikoner på. Gordon Parks fnyste av denne måten å jobbe på. Han ville ha ærligere, rett-på-dokumentarbilder. Atter andre benyttet det nye 35-mm-formatet og valgte «street photography»-teknikker til sine bilder. I dag kan man prise seg over dette mangfoldet ettersom vi har fått så mange og ulike skildringer. Likevel: Roy Stryker fikk trolig rett når han utropte Migrant Mother som Det Ultimate FSA-bildet.

Ulike kameraer
Fotografene benyttet høyst ulike kameraer. Det ble brukt alt fra 8x10 toms kamera til Leica eller Contax, de to siste med 35 mm film. Og mange brukte ulike kameraer, som f.eks. Dorothea Lange som både benyttet Rollei 6x6 og Speed Graphics-kameraer med et negativformat på 5x4 tommer. Ben Shahin brukte til tider en spesialbygget Leica med «vinkelsøker», slik at han kunne fotografere personer uten at de var klar over det.

Instruksjoner
Fotojobben var ikke uten konflikter. Stryker hadde klare meninger om hvilke type bilder han ville ha, selv om både organiseringen av FSA-fotoprogrammet og de fotografiske rammene blir beskrevet som svært vage. Fotohistorikere vil nok ha ulike oppfatninger om graden av regi over bildene. Dette var bilder som skulle passe inn i et informasjonsapparat med klare målsettinger. Når man ser på bildene, skal vi derfor ha i mente at de i varierende grad var tatt med en viss påholden penn. Enkelte av fotografene opponerte da også. Noen kom og gikk, andre sa opp.

På internett
Totalt ble det tatt 250.000 bilder av fattigdommen på landsbygda i USA. 164.000 av bildene er i dag tilgjengelig på internett. Fotoprosjektet til FSA er i dag en nasjonal fotoskatt og et enormt kildemateriale for historikere.

Litt tilleggsinfo:

Et utvalg av FSA-bildene:
http://www.google.no/search?tbm=isch&hl=no&source...48l2.5l7l0

Mer om de mest toneangivende fotografene i FSA: Dorothea Lange, Walker Evans, Gordon Parks og Ben Shahn.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dorothea_Lange
http://en.wikipedia.org/wiki/Walker_Evans
http://en.wikipedia.org/wiki/Gordon_Parks
http://en.wikipedia.org/wiki/Ben_Shahn

Artikkel om hvilke kameraer FSA-fotografene benyttet: http://secondat.blogspot.no/2009/10/fsa-cameras.html

Inngangen til de 160.000 digitale bildene som befinner seg i Kongressbiblioteket (dette er nettsider det ikke er helt enkelt å navigere i, men du finner trolig frem likevel): http://memory.loc.gov/ammem/fsahtml/fahome.html

Video: En av de mest kjente sangene fra depresjonstiden heter ”Brother can you spare a dime” – en sørgmodig skillingsvise av sin tid. Her er låten i en original-taping med Bing Crosby. Bildene i denne YouTube-videoen er til tider parodisk i sin iver etter å visualisere eksakt det teksten handler om. Men innimellom finner du noen gode FSA-bilder. Teksten finner du under filmen.
http://www.youtube.com/watch?v=eih67rlGNhU

Og vil du høre låten i en litt mer moderne innpakking, finner du den her med George Michael.
http://www.youtube.com/watch?v=8Y9q6wBCd9o

Bok: John Steinbecks roman «Vredens druer» beskriver det samfunnet og de menneskene som FSA-bildene viser. Boka kom ut første gang i 1939, ble filmet året etter, og var nok en medvirkende årsak til at Steinbeck i 1962 fikk Nobelprisen i litteratur. Du finner sikkert boka på biblioteket.
Dorothea Lange -
Dorothea Lange
Migrant Mother. Dette er åttebarnsmoren Florence Thompson. De overlevde med å spise erter som de fant på bakken og fugler som barna klarte å fange. Dette bildet har blitt stående som selve ikonet blant bilder fra depresjonstiden.
 -
Dorothea Lange med ett av de storformat-kameraene hun benyttet.
Dorothea Lange -
Dorothea Lange
Mother and baby of family on the road.
Walker Evans -
Walker Evans
Bud Fields med familie.

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu