Fotografen 2014 er et samarbeid mellom Japan Photo, Cyan :galleri og foto.no.
Tredje runde av Fotografen 2014 er i gang og temaet denne gangen er arkitektur. I denne omgangen av Fotografen 2014 inviterer vi deg til å tolke arkitekturens liv og særpreg på din måte. Med oss i juryen har vi Ingerid Helsing Almaas, Arne B. Langleite og Dimitri Koutsomytis.
Kunstverk og ramme rundt menneskers liv
Ingerid Helsing Almaas er sivilarkitekt MNAL og redaktør for fagtidsskriftet Arkitektur N siden 2004. Hun foreleser nasjonalt og internasjonalt og har gitt ut en rekke bøker om arkitektur. Hun mener at arkitektur både kan være kunstverk, men at det også fungerer som rammen rundt menneskers liv.
- Det er mange sjangre innenfor arkitekturfotografiet, og ofte blir det mye abstraksjon, mye estetisering. For meg er de mest interessante arkitekturbildene de som klarer å få frem hvordan byggede strukturer, med sine detaljer og sin materialitet, henger sammen med og påvirker hvordan folk bruker rom inne og ute. Sånne bilder er sjeldne, for det er vanskelig
Ser etter balanse
Arne B. Langleite er utdannet fotograf med bakgrunn fra blant annet arkitekturfotografi og billedkunst, han er fotoarkivar på Teknisk museum og var nylig medkurator for utstillingen "Brutalt? Det tjuende århundrets arkitektur dokumentert av Teigens Fotoatelier" på Doga i Oslo.
- Et godt arkitekturfotografi balanserer mellom de strenge formale kravene til dokumentasjonen og formidlingen av en bygnings karakter, og det ikoniske fotografiet, bildet som står på egen hånd, uavhengig av motivet, sier Langleite.
Både kunstnerisk og dokumentarisk
Dimitri Koutsomytis er kjent for mange som fotograf og kreativ leder i =Oslo. Han har vunnet fagpressens fotopris tre ganger og holdt flere utstillinger. I DImitris fotografier dokumenteres Oslos byrom gjennom menneskene som bor der.
- Verdens første kjente fotografi var et arkitekturbilde, tatt av Nicéphore Niépce i 1826. Han brukte åtte timers eksponeringstid. Mye har skjedd siden. Fotografi ble brukt for å vise hvordan samfunnet og bymiljøet utviklet seg. Kunst og arkitektur kommer på mange måter fra samme sted. Arkitektur gir også oss fotografer noen rette linjer som sjeldent finnes i naturen. Jeg ser på arkitektur som både dokumentarisk og kunstnerisk.
Frist 1. juni
Fotografen 2014 går over seks runder i hele 2014. Fristen for å delta i tredje runde er 1.juni ved midnatt.
Fotografen 2014 er åpen for alle sølv- og gullmedlemmer av foto.no. Alle kan bli medlem, les mer her
Les mer om konkurransen og delta her
Tredje runde av Fotografen 2014 er i gang og temaet denne gangen er arkitektur. I denne omgangen av Fotografen 2014 inviterer vi deg til å tolke arkitekturens liv og særpreg på din måte. Med oss i juryen har vi Ingerid Helsing Almaas, Arne B. Langleite og Dimitri Koutsomytis.
Kunstverk og ramme rundt menneskers liv
Ingerid Helsing Almaas er sivilarkitekt MNAL og redaktør for fagtidsskriftet Arkitektur N siden 2004. Hun foreleser nasjonalt og internasjonalt og har gitt ut en rekke bøker om arkitektur. Hun mener at arkitektur både kan være kunstverk, men at det også fungerer som rammen rundt menneskers liv.
- Det er mange sjangre innenfor arkitekturfotografiet, og ofte blir det mye abstraksjon, mye estetisering. For meg er de mest interessante arkitekturbildene de som klarer å få frem hvordan byggede strukturer, med sine detaljer og sin materialitet, henger sammen med og påvirker hvordan folk bruker rom inne og ute. Sånne bilder er sjeldne, for det er vanskelig
Ser etter balanse
Arne B. Langleite er utdannet fotograf med bakgrunn fra blant annet arkitekturfotografi og billedkunst, han er fotoarkivar på Teknisk museum og var nylig medkurator for utstillingen "Brutalt? Det tjuende århundrets arkitektur dokumentert av Teigens Fotoatelier" på Doga i Oslo.
- Et godt arkitekturfotografi balanserer mellom de strenge formale kravene til dokumentasjonen og formidlingen av en bygnings karakter, og det ikoniske fotografiet, bildet som står på egen hånd, uavhengig av motivet, sier Langleite.
Både kunstnerisk og dokumentarisk
Dimitri Koutsomytis er kjent for mange som fotograf og kreativ leder i =Oslo. Han har vunnet fagpressens fotopris tre ganger og holdt flere utstillinger. I DImitris fotografier dokumenteres Oslos byrom gjennom menneskene som bor der.
- Verdens første kjente fotografi var et arkitekturbilde, tatt av Nicéphore Niépce i 1826. Han brukte åtte timers eksponeringstid. Mye har skjedd siden. Fotografi ble brukt for å vise hvordan samfunnet og bymiljøet utviklet seg. Kunst og arkitektur kommer på mange måter fra samme sted. Arkitektur gir også oss fotografer noen rette linjer som sjeldent finnes i naturen. Jeg ser på arkitektur som både dokumentarisk og kunstnerisk.
Frist 1. juni
Fotografen 2014 går over seks runder i hele 2014. Fristen for å delta i tredje runde er 1.juni ved midnatt.
Fotografen 2014 er åpen for alle sølv- og gullmedlemmer av foto.no. Alle kan bli medlem, les mer her
Les mer om konkurransen og delta her