Fotografen 2014 er et samarbeid mellom Japan Photo, Cyan :galleri og foto.no.
Sportsrunden i Fotografen 2014 er allerede godt i gang, men det er likevel litt over to uker igjen til fristen for deltagelse går ut. Nå har vi endelig fått juryen på plass: Sigurd Fandango, Daniel Sannum Lauten og Vegard Grøtt
Sigurd Fandango er magasinfotograf i D2, en jobb som gjør at han må beherske en rekke ulike sjangre.
- Den ene dagen kan man ta nærbilder av en østers for så å ta bilder av rallybiler den neste. For meg er det viktig å nullstille meg hver gang og møte de forskjellige fotografiske utfordringene med åpenhet heller enn å være opptatt av å dyrke en personlig stil, forteller Fandango.
Når Fandango skal juryere sportsrunden vil han først og fremst se etter om fotografene har brukt serieformatet til noe interessant.
- Har de forskjellige bildene et narrativ? Bytter fotografen perspektiv? Gjør lyset og teknikken at serien flyter godt visuelt?
Vegard Grøtter utdannet journalist. Under studietiden i Liverpool jobbet han seg inn mot pressefotobransjen ved å dekke over 100 Premier League-kamper for et lite britisk byrå. Tilbake i Norge jobber han i hovedsak som frilansfotograf for NTB Scanpix i Oslo.
- Sport er den sjangeren jeg trives best med i jobbsammenheng.
Grøtt forteller at han kommer til å se etter dynamiske serier som har gode motiver og en klar rød tråd når han skal juryere.
- Hvert enkelt bilde bør være teknisk godt komponert og eksponert, men jeg oppfordrer samtidig fotografene til å se etter vinkelen, bakgrunnen eller rutene som vil fange blikket når bildet er ferdig behandlet. De spesielle bildene kan være hva som helst. Så hold øynene åpne - bokstavelig talt. Det gjelder uansett om man dekker en Champions League-finale eller om man er en tur i marka. Gode motiver oppstår hver dag, spørsmålet er bare om fotografen får det meste ut av hver enkelt situasjon. Sport er morro og det er masse følelser, men det er en kunst å få det dokumentert på en god måte.
Daniel Sannum Lauten har i en årrekke jobbet som fotograf for aviser som Dagbladet og VG. Fra denne høsten starter han i ny jobb i TV2. Som sportsfotograf har han blant annet dekket Tour de France 10 ganger, over 100 World Cup-arrangementer i ski og en rekke fotballkamper.
Selv om det er forskjell på serier og enkeltbilder mener lauten at grunntanken om det gode sportsbilde må ligge til grunn når en bildeserie bygges opp.
- Et sportsbilde bør være teknisk perfekt. Skarpt og riktig komponert, men det i seg selv gir ikke et godt sportsbilde. Bildet må også fortelle en historie. Betrakteren av bilde skal helst sitte igjen med en overraskende og imponert følelse etter å ha sett bildet. Sport er følelser. Klarer fotografen å fange et spesielt øyeblikk eller følsene til en utøver som lykkes, mislykkes eller presterer på en eller annen måte, er man langt på vei til et godt sportsbilde.
Lauten mener at en serie ikke er bedre enn det dårligste bildet. Dermed blir redigering veldig viktig.
- Faller et av bildene gjennom, hjelper det ikke om resten av bildene er veldig gode. Bildeseriene skal fortelle en historie. Variasjon i form og uttrykk er viktig for at serien ikke skal bli statisk.
Frist 1. september
Fotografen 2014 går over seks runder i hele 2014. Fjerde runde av konkurransen er nå åpnet for innsending. Fristen for å delta er 1. september ved midnatt.
Fotografen 2014 er åpen for alle sølv- og gullmedlemmer av foto.no. Bli medlem her
Les mer om konkurransen og delta her
Sportsrunden i Fotografen 2014 er allerede godt i gang, men det er likevel litt over to uker igjen til fristen for deltagelse går ut. Nå har vi endelig fått juryen på plass: Sigurd Fandango, Daniel Sannum Lauten og Vegard Grøtt
Sigurd Fandango er magasinfotograf i D2, en jobb som gjør at han må beherske en rekke ulike sjangre.
- Den ene dagen kan man ta nærbilder av en østers for så å ta bilder av rallybiler den neste. For meg er det viktig å nullstille meg hver gang og møte de forskjellige fotografiske utfordringene med åpenhet heller enn å være opptatt av å dyrke en personlig stil, forteller Fandango.
Når Fandango skal juryere sportsrunden vil han først og fremst se etter om fotografene har brukt serieformatet til noe interessant.
- Har de forskjellige bildene et narrativ? Bytter fotografen perspektiv? Gjør lyset og teknikken at serien flyter godt visuelt?
Vegard Grøtter utdannet journalist. Under studietiden i Liverpool jobbet han seg inn mot pressefotobransjen ved å dekke over 100 Premier League-kamper for et lite britisk byrå. Tilbake i Norge jobber han i hovedsak som frilansfotograf for NTB Scanpix i Oslo.
- Sport er den sjangeren jeg trives best med i jobbsammenheng.
Grøtt forteller at han kommer til å se etter dynamiske serier som har gode motiver og en klar rød tråd når han skal juryere.
- Hvert enkelt bilde bør være teknisk godt komponert og eksponert, men jeg oppfordrer samtidig fotografene til å se etter vinkelen, bakgrunnen eller rutene som vil fange blikket når bildet er ferdig behandlet. De spesielle bildene kan være hva som helst. Så hold øynene åpne - bokstavelig talt. Det gjelder uansett om man dekker en Champions League-finale eller om man er en tur i marka. Gode motiver oppstår hver dag, spørsmålet er bare om fotografen får det meste ut av hver enkelt situasjon. Sport er morro og det er masse følelser, men det er en kunst å få det dokumentert på en god måte.
Daniel Sannum Lauten har i en årrekke jobbet som fotograf for aviser som Dagbladet og VG. Fra denne høsten starter han i ny jobb i TV2. Som sportsfotograf har han blant annet dekket Tour de France 10 ganger, over 100 World Cup-arrangementer i ski og en rekke fotballkamper.
Selv om det er forskjell på serier og enkeltbilder mener lauten at grunntanken om det gode sportsbilde må ligge til grunn når en bildeserie bygges opp.
- Et sportsbilde bør være teknisk perfekt. Skarpt og riktig komponert, men det i seg selv gir ikke et godt sportsbilde. Bildet må også fortelle en historie. Betrakteren av bilde skal helst sitte igjen med en overraskende og imponert følelse etter å ha sett bildet. Sport er følelser. Klarer fotografen å fange et spesielt øyeblikk eller følsene til en utøver som lykkes, mislykkes eller presterer på en eller annen måte, er man langt på vei til et godt sportsbilde.
Lauten mener at en serie ikke er bedre enn det dårligste bildet. Dermed blir redigering veldig viktig.
- Faller et av bildene gjennom, hjelper det ikke om resten av bildene er veldig gode. Bildeseriene skal fortelle en historie. Variasjon i form og uttrykk er viktig for at serien ikke skal bli statisk.
Frist 1. september
Fotografen 2014 går over seks runder i hele 2014. Fjerde runde av konkurransen er nå åpnet for innsending. Fristen for å delta er 1. september ved midnatt.
Fotografen 2014 er åpen for alle sølv- og gullmedlemmer av foto.no. Bli medlem her
Les mer om konkurransen og delta her
På forhånd, tusen takk :)