I år feirer fotografiet 175 år. Og i den anledning har Preus museum valgt Johanne Seines Svendsen som festivalutstiller. Det er et godt og spennende valg, for Seines Svendsen bruker kollodium våtplate, en 160 år gammel prosess, for å si noe om mennesker i vår tid.
Johanne Seines Svendsen er opprinnelig fra Mo i Rana, men bor og arbeider på Gimsøy i Lofoten. Hennes arbeid er en sum av hennes praktiske og historisk-teoretiske utdanning, arbeidserfaring og sterke følelse for fotografiet som uttrykksform. Svendsen er utdannet fotograf, og har også en mastergrad fra NTNU med en avhandling på den norske fotografen Robert Collett.
Hun kaller arbeidet sitt langsomt fotografi, inspirert av sosiale, miljømessige og kulturelle tendenser
- Seines Svendsen tar i bruk våtplaten som et grep for å bremse ned arbeidet med fremstillingen av bildet og for å jobbe manuelt, i konstant dialog med fotografienes materialitet. I møte med motiver fra vår samtid ønsker Seines Svendsen å skape et nytt uttrykk med den historiske teknikken. I bildene finner du fingermerker og flenger i overflaten. Dette er spor som oppstår som et resultat av arbeidsprosessen, men som samtidig er med på å si noe om menneskets sårbarhet og forgjengelighet. Bildene til Seines Svendsen bærer med seg fortellingen om sin egen skapelse, på samme måte som vi mennesker er preget av vår egen historie og erfaringer, skriver Preus museum i en pressemelding.
Kameraet Seines Svendsen foretrekker, og arbeider for det meste med, er et antikt storformatkamra i tre som hun har kjøpt på ebay fra India.
- Det har intet fabrikat, og er derfor ikke interessant for samlere, men er utmerket for arbeidet med glassplatene mine, fortalte hun til foto.no i 2013.
Preus museum beskriver arbeidene til Seines Svendsen som del av en motreaksjon på utbredelsen av det digitale fotografiet og mengden av bilder i samfunnet vårt.
- Hun er en del av en internasjonal bølge hvor fotografer og kunstnere ser tilbake til kildene og gjenopptar de opprinnelige fototeknikkene, i søken etter nye uttrykk.
På Fotografiets Dag vises store digitale kopier av glassplateoriginalene. Fotografiene er detaljrike og skarpe, og de store formatene avslører fotografens fingeravtrykk. Betrakter kommer garantert veldig tett på de som er portrettert. I en egen punktutstilling kan man også se glassplatene som de unike objektene de er, og i et eget foredrag skal Seines Svendsen presentere sitt eget arbeid.
Tradisjonen tro, er også Fotografiets Dag mye mer enn bare festivalutstilleren. Den juryerte utendørsutstillingen byr som vanlig på stor bredde blant de femti fotografene som er plukket ut fra 127 søknader. Blant fotografene som er plukket ut er Fotografen 2013 Matias Østebø. Andre navn som kan nevnes er Adrian Bugge, Terje Abusdal, Tina Signesdottir Hult, Dan Skjæveland og Pierre Chaton.
De norske fotografforeningene stiller med sine utstillinger; Institusjonsfotografenes Forening viser Karsten Sunds enorme insektsbilder, Pressefotografenes Klubb stiller med avgangsutstillingen til fotojournalistutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus: A Time to Talk, Norske Reklamefotografer viser Gullsnitt på skjerm, og Norsk Selskap for Fotografi stiller med flere ulike utstillinger.
På foredragsfronten har vi allerede nevnt Johanne Seines Svendsen. I tillegg til henne sveiper Harald Østgaard Lund gjennom fotohistorien ved å se nøyere på postkort som er merket «ekte fotografi». Pernille Scheele skal snakke om hvordan mobilen og de sosiale mediene har endret de private øyeblikkene.
- I tillegg får man foredrag om Carl Lumholz, kurator Hanne Holm-Johnsen vil vise fram synsmaskiner og andre skatter fra samlingen som smakebiter på det som kommer i jubileumsutstillingen i 2015, fotokonservator Jens Gold vil vise fram resultatet etter museets første workshop i kunsten å lage daguerreotypier – den aller første fotografiske prosessen som fikk utbredelse, som fikk æren av å være «den første» - offentliggjort 19. august 1839.
Det blir også bruktmarked på Fotografiets Dag. Museet lover et mangfoldig tilbud av fotografier og utstyr, gammelt og nytt i de fleste sjangre og formater.
Fotografiets dag 2014 arrangeres søndag 24. august 12-17. Inngang er gratis.
Detaljert program og info
Johanne Seines Svendsen er opprinnelig fra Mo i Rana, men bor og arbeider på Gimsøy i Lofoten. Hennes arbeid er en sum av hennes praktiske og historisk-teoretiske utdanning, arbeidserfaring og sterke følelse for fotografiet som uttrykksform. Svendsen er utdannet fotograf, og har også en mastergrad fra NTNU med en avhandling på den norske fotografen Robert Collett.
Hun kaller arbeidet sitt langsomt fotografi, inspirert av sosiale, miljømessige og kulturelle tendenser
- Seines Svendsen tar i bruk våtplaten som et grep for å bremse ned arbeidet med fremstillingen av bildet og for å jobbe manuelt, i konstant dialog med fotografienes materialitet. I møte med motiver fra vår samtid ønsker Seines Svendsen å skape et nytt uttrykk med den historiske teknikken. I bildene finner du fingermerker og flenger i overflaten. Dette er spor som oppstår som et resultat av arbeidsprosessen, men som samtidig er med på å si noe om menneskets sårbarhet og forgjengelighet. Bildene til Seines Svendsen bærer med seg fortellingen om sin egen skapelse, på samme måte som vi mennesker er preget av vår egen historie og erfaringer, skriver Preus museum i en pressemelding.
Kameraet Seines Svendsen foretrekker, og arbeider for det meste med, er et antikt storformatkamra i tre som hun har kjøpt på ebay fra India.
- Det har intet fabrikat, og er derfor ikke interessant for samlere, men er utmerket for arbeidet med glassplatene mine, fortalte hun til foto.no i 2013.
Preus museum beskriver arbeidene til Seines Svendsen som del av en motreaksjon på utbredelsen av det digitale fotografiet og mengden av bilder i samfunnet vårt.
- Hun er en del av en internasjonal bølge hvor fotografer og kunstnere ser tilbake til kildene og gjenopptar de opprinnelige fototeknikkene, i søken etter nye uttrykk.
På Fotografiets Dag vises store digitale kopier av glassplateoriginalene. Fotografiene er detaljrike og skarpe, og de store formatene avslører fotografens fingeravtrykk. Betrakter kommer garantert veldig tett på de som er portrettert. I en egen punktutstilling kan man også se glassplatene som de unike objektene de er, og i et eget foredrag skal Seines Svendsen presentere sitt eget arbeid.
Tradisjonen tro, er også Fotografiets Dag mye mer enn bare festivalutstilleren. Den juryerte utendørsutstillingen byr som vanlig på stor bredde blant de femti fotografene som er plukket ut fra 127 søknader. Blant fotografene som er plukket ut er Fotografen 2013 Matias Østebø. Andre navn som kan nevnes er Adrian Bugge, Terje Abusdal, Tina Signesdottir Hult, Dan Skjæveland og Pierre Chaton.
De norske fotografforeningene stiller med sine utstillinger; Institusjonsfotografenes Forening viser Karsten Sunds enorme insektsbilder, Pressefotografenes Klubb stiller med avgangsutstillingen til fotojournalistutdanningen på Høgskolen i Oslo og Akershus: A Time to Talk, Norske Reklamefotografer viser Gullsnitt på skjerm, og Norsk Selskap for Fotografi stiller med flere ulike utstillinger.
På foredragsfronten har vi allerede nevnt Johanne Seines Svendsen. I tillegg til henne sveiper Harald Østgaard Lund gjennom fotohistorien ved å se nøyere på postkort som er merket «ekte fotografi». Pernille Scheele skal snakke om hvordan mobilen og de sosiale mediene har endret de private øyeblikkene.
- I tillegg får man foredrag om Carl Lumholz, kurator Hanne Holm-Johnsen vil vise fram synsmaskiner og andre skatter fra samlingen som smakebiter på det som kommer i jubileumsutstillingen i 2015, fotokonservator Jens Gold vil vise fram resultatet etter museets første workshop i kunsten å lage daguerreotypier – den aller første fotografiske prosessen som fikk utbredelse, som fikk æren av å være «den første» - offentliggjort 19. august 1839.
Det blir også bruktmarked på Fotografiets Dag. Museet lover et mangfoldig tilbud av fotografier og utstyr, gammelt og nytt i de fleste sjangre og formater.
Fotografiets dag 2014 arrangeres søndag 24. august 12-17. Inngang er gratis.
Detaljert program og info
Johanne Seines Svendsen på Lofoten Internasjonale Fotofestival i 2013
Frank Hesjedal
Johanne Seines Svendsen
Fra prosjektet Through a Glass, Darkly, 2010-2013
Johanne Seines Svendsen
Fra prosjektet Through a Glass, Darkly, 2010-2013
Andreas Harvik
Jens Gold
Portrettet er av Andreas Harvik, fotografert av fotokonservator Jens Gold. Det ser nærmest ut som et snapshot, men sannheten er at eksponeringstiden er 2 min og 30 sek. Portrettet er tatt på workshopen til fotokonservator Jens Gold, der han lærer deltagerne hvordan man fremstiller daguerreotypier. Resultatene skal vises fram på Fotografiets dag på søndag.
Bruktmarked
Ingri Østerholt/Preus museum