Det var Canon som nylig presenterte salgstallene for fotobransjen. Ved første øyekast ser det ikke lyst ut, med et fall på 46 prosent for DSLR (alle merker) sammenlignet med 2013. Det samme tallet for kompaktkameraer er 36 prosent. Bildet er likevel sammensatt og speilløse systemkameraer viser faktisk en svak økning, på 2,4 prosent, i forhold til 2013.
Årsak og virkning
Canon taper markedsandeler i fotosegmentet, og sier selv at dette skyldes (deres egen) mangel på nye speilløse systemkameraer. Samtidig beholder selskapet sin dominerende posisjon innen DSLR med 46,7 prosent av markedet. Nummer to på listen (Nikon) har 37,4 prosent.
Selskapet angir selv følgende årsaker til markedsnedgangen:
• Det går lengre tid mellom hver gang sluttbrukere investerer i nytt kamera
• Færre produktlanseringer fra kameraprodusentene sin side:
- I 2014 ble det lansert 98 kameraer, mot 127 stk. i 2013
- Forventet nedgang i antall kameralanseringer i 2015 er 10%–20%
• Mindre synlighet i reklame/omtale i presse
• Større konkurranse om husholdningsøkonomien fra andre elektronikkprodukter
• Høy penetrasjon av speilreflekskameraer i Norge vs. resten av Europa (19%)
Tallene fra Elektronikkbransjen bekrefter for øvrig at konkurransen fra andre segmenter har økt. De viser nemlig en tilnærmet uendret omsetning totalt sett i forhold til 2013. TV, lyd- og kjøkkenprodukter tar imidlertid en større andel av husholdningsbudsjettet, og dermed blir det mindre til mobiltelefoner, nettbrett og foto.
Når vi ser nærmere på tallene for speilløse systemkameraer, ser vi imidlertid en trend i retning av at flere kjøper dyrere kameraer.
Spørsmålet vi stiller oss er når Canon (og Nikon) vil ta konsekvensen av utviklingen og møte konkurransen fra Sony, Fujifilm og andre med et utvalg av speilløse kameraer med store bildebrikker (APS-C og fullformat)?
Kompakt
Heller ikke på kompaktmarkedet er 2014 noe minneverdig år for Canon, med en tilbakegang på 38 prosent – der den største nedgangen kom blant de enkleste modellene, en utvikling som nok har å gjøre med de stadig bedre mobilkameraene. Canon forventer da også økte gjennomsnittspriser og økende etterspørsel etter avanserte kompaktkameraer.
Årsak og virkning
Canon taper markedsandeler i fotosegmentet, og sier selv at dette skyldes (deres egen) mangel på nye speilløse systemkameraer. Samtidig beholder selskapet sin dominerende posisjon innen DSLR med 46,7 prosent av markedet. Nummer to på listen (Nikon) har 37,4 prosent.
Selskapet angir selv følgende årsaker til markedsnedgangen:
• Det går lengre tid mellom hver gang sluttbrukere investerer i nytt kamera
• Færre produktlanseringer fra kameraprodusentene sin side:
- I 2014 ble det lansert 98 kameraer, mot 127 stk. i 2013
- Forventet nedgang i antall kameralanseringer i 2015 er 10%–20%
• Mindre synlighet i reklame/omtale i presse
• Større konkurranse om husholdningsøkonomien fra andre elektronikkprodukter
• Høy penetrasjon av speilreflekskameraer i Norge vs. resten av Europa (19%)
Tallene fra Elektronikkbransjen bekrefter for øvrig at konkurransen fra andre segmenter har økt. De viser nemlig en tilnærmet uendret omsetning totalt sett i forhold til 2013. TV, lyd- og kjøkkenprodukter tar imidlertid en større andel av husholdningsbudsjettet, og dermed blir det mindre til mobiltelefoner, nettbrett og foto.
Når vi ser nærmere på tallene for speilløse systemkameraer, ser vi imidlertid en trend i retning av at flere kjøper dyrere kameraer.
Spørsmålet vi stiller oss er når Canon (og Nikon) vil ta konsekvensen av utviklingen og møte konkurransen fra Sony, Fujifilm og andre med et utvalg av speilløse kameraer med store bildebrikker (APS-C og fullformat)?
Kompakt
Heller ikke på kompaktmarkedet er 2014 noe minneverdig år for Canon, med en tilbakegang på 38 prosent – der den største nedgangen kom blant de enkleste modellene, en utvikling som nok har å gjøre med de stadig bedre mobilkameraene. Canon forventer da også økte gjennomsnittspriser og økende etterspørsel etter avanserte kompaktkameraer.
Canon
Superavansert med speil, men speilrefleks selger ikke som før
Årsakene i artikkelen er ikke årsaker men virkninger. Folk oppdaterer ikke kamera så ofte fordi de føler de ikke får det de forventer av elektronikk anno 2015. Antallet nylanseringer synker fordi salget synker. Mindre synlighet i pressen fordi produktene er mindre interessant å skrive om. Folk kjøper andre elektronikkprodukter fordi de føler de får mer igjen for det. Høy penetrasjon av systemkameraer i Norge ville normalt ført til høye salgstall fordi fotointeressen er stor, ikke lave salgstall slik det "forklares"/misforstås i artikkelen. Det virker som gubbeveltet i toppen av Canon fortsatt lever i 2005-tankegang og ikke har skjønt trendene i dagens marked. Det gjelder også gubbeveldene til konkurrentene.
Canon kommer neppe til å satse speilløst fremover heller. Det gir rett og slett ingen mening for dem å utfordre sine egne EF og EF-s systemer. Særlig med noe så dristig som å ta opp kampen i et marked som allerede er ganske overfylt. De bør heller holde tronen i det markedet de allerede har, dslr. dslr og speilløst har begge en lang og lysende fremtid foran seg, side om side slik dslr og rammesøkere gjorde i filmtidene.