Igjen
Hva slags lys er nå EGENTLIG "Rembrandtsk"? :)
Bildet inngår i albumet De gamle malere - Måtte Gud forby at det blir skarpt!
Fotograf
Utstyr
  • Innebygget i PC
  • -
  • Blender-
  • Nei
  • AnnetEn lampe med innstillingslys
  • Exif Vis basisinfo - Vis all bildeinfo
Annen info
Linker og deling
Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1130419} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Ønsker du å bruke/kjøpe dette bildet?
Kritikker (7)
jon b.
Rembrandt « lyssatte» ofte portrettene sine slik at halve ansiktet lå i skygge med kun et lydinnslag under øyet på skyggesiden. Denne effekten får du hvis du trekker studioblitzen ( lydkilden ) ut til siden for modellen ca 45grader og opp. Bløtt lys er også mest flatterende for portretter.
Mvh
Jon
jon b.
Lys ikke lyd;)
Kristin B.
Takk for tips, jeg har malt og tegnet i noen år, og morer meg over at alle som fotograferer, snakker om den trekanten. Det er lurt å se på flere bilder av Rembrandt. Han dekket også til vinduer i atelieret/studioet, for "flagging", altså hindre lyset på enkelte områder. :)
jon b.
Ikke sant. Har selv malt og tegnet noen år,uten at jeg finner det rart at det trekkes paralleller til clair-obscure malerene. Ettersom grunnprinsippene for begge medier er like;)
Jon
Kristin B.
Her er Rembrandst studio. Lyset falt inn fra vinduet, som strakk seg over nesten en hel vegg.
Det morsomme er at han - som oss - blokkerte lyset fra deler av vinduet.
http://lonelyplanetimages.imgix.net/a/g/hi/t/5d7fd31d5cc3...dthuis.jpg
Roar K.
Rembrandt blandet jo også sot og aske i malingsblandingene sine for å få de så mørke som mulig.
Muligheten for å få det til fotografisk må kanskje være å jonglere med diverse filtre i etterarbeidet.

Roar
Kristin B.
Nei, Rembrandt blandet IKKE sot og aske i malingen for å få det så mørkt som mulig. Det er ingen sak å få mørke pigmenter, det er verre å få dem lyse!
Og fargesterke.

Morten (Krogvold) har laget et herlig blogginnlegg, hvor han viser HVORDAN Rembrandt malte. Se videoen, og glem alt man tror man vet om Rembrandt og hans lyssetting, den var så uendelig mye mer!
Se hvordan han bruker linjer, ser hvordan han bruker penselen nærmest før-impresjonistisk.

Morten skriver:
"(...) de nesten utrolige penselstrøkene, detaljene og grovheten i malingen – hvordan Rembrandt legger lag på lag med maling. Han tvinger frem lyset, som nærmest eksploderer."
http://www.mortenkrogvold.no/blogg/2017/04/15/rembrandt-v...-1606-1669

Barokken var preget av realisme og drama. Det skaper vi blant annet ved å sette lyst mot mørkt, og å bruke formene som skriker mest. Diagonaler er effektive. Korset også. Gjerne diagonalt. :)
Store narrativer!

(De nederlandske barokkmalerne var mer jordnære, de malte heller livsstilsbilder - tenk på de fantastiske stillebenene av de utroligste retter, opp mot de kirkelige motivene, som Jesus på korset og sånn. På Rembrandts tid kom kunsthandlerne inn, og kunstnerne kunne produsere med tanke på salg. Det var vel derfor vi liker deres bilder fortsatt i dag. De fleste synes kjødets lyst er langt mer interessant enn det kirkelige ...)

Det øyet oppfatter lettest, er kontrasten i lyst mot mørkt. Vi snakker om fargekontraster, og joda, det er jo noe, men lyst mot mørkt er til syvende og sist det viktigste. Derfor har vi fortsatt svart-hvittfoto som selger i dag.

Her er en gjennomgang av pigmenter gjennom tidene, for dem som liker sånt. :)
http://fargerogpigmenter.weebly.com/palettermaleri.html

Du må være logget inn for å kunne kommentere bildene på foto.no.
Tastatursnarveier: forrige Goversikt neste
Åpne uskalert versjon i eget vindu