Wall of fame: Carleton E. Watkins (1828–1916)

Han trengte en kortesje på et dusin muldyr for å frakte kamera, kjemikalier, glassplater, et mørkeromstelt og diverse annet utstyr.
Amerikaneren Carleton E. Watkins var en sentral person innenfor 1800-tallets internasjonale landskapsfotografi, blant annet hadde han stor betydning for Ansel Adams. Han jobbet med landskapsfotografiet i en tid da man var opptatt med å kartlegge det store amerikanske kontinentet.

– Hans fotografier i Yosemite påvirket andre til å se dette verdifulle området, som ble erklært som Nasjonalpark av kongressen i 1872. På mange måter kan man si at naturvern og turisme begynner med ham (og en del andre på hans tid), forteller kurator Hanne Holm-Johnsen på Preus museum.

Watkins var født i New York, men flyttet tidlig til San Francisco hvor han etablerte sitt eget studio i 1858.

– I 1867 åpnet han også sitt eget galleri der han viste sine "mammut-fotografier" (dvs storformat). Han fikk også flere priser for bildene sine på verdensutstillinger. Til tross for hans store suksess gikk han konkurs og mistet alt i 1875. Han bygget seg opp igjen, men mistet etter hvert synet og dermed oppdrag.

I jordskjelvet i California i 1906 gikk alle hans negativer tapt. Men mange positive kopier er bevart, blant annet av Preus museum.

Da staten kjøpte Preus Fotomuseum, var det 2–3 store Watkins-fotografier i samlingen. Ved et heldig sammentreff fikk de kjøpt 10 til av en norsk familie som i utgangspunktet ikke visste hvilken skatt de hadde.

– Det var som å finne Rembrandt på loftet for oss som jobber med fotohistorie. Vi har vist noen et par ganger (utlånt til Crossroads på Lillehammer Kunstmuseum i fjor sommer), men aldri så mange som nå.

9 store Watkins-bilder henger nå på Wall of Fame på Preus museum. Bildene er 18x22’’ (ca. 45 x 55 cm) store, og de tåler ikke mye lys over lang tid.

- Watkins arbeidet med våtplate på glass. De kunne ikke forstørre den gang, så glassnegativene var like store som bildene på utstillingen. Våtplatene (kollodium) måtte prepareres på stedet, eksponeres og fikseres. Positivene var stor sett albumin-kopier på papir. Da Watkins gjennomførte sin første ekspedisjon i 1861, hadde han en mørkeromsvogn med seg, i tillegg til 12 esler fullpakket med utstyr. Han hadde også med forskjellige kameraer til forskjellige størrelser og tok også mye stereofotografi av landskapet.

Watkins og Wall of Fame er en del av jubileumsutstillingen som viser bredden i museets samling og bruksmåter gjennom tidene. Watkins henger på veggene frem til 26. april.

Preus museum

Wall of Fame: Marcus Selmer (1819-1900)
Carleton E. Watkins, tilhører Preus museums samling - Half Dome, Best Close View, Yosemite, 1865-66
Half Dome, Best Close View, Yosemite, 1865-66
Carleton E. Watkins, tilhører Preus museums samling
Carleton E. Watkins, tilhører Preus museums samling -
Carleton E. Watkins, tilhører Preus museums samling
Carleton E. Watkins, tilhører Preus museums samling - Dead Giant, 1870-1880
Dead Giant, 1870-1880
Carleton E. Watkins, tilhører Preus museums samling

Varsle Foto.no
Som innlogget kan du kommentere artikler.
Artikkelkommentarer
Ingen har kommentert denne artikkelen enda
Eller kommenter via Facebook:
Åpne uskalert versjon i eget vindu